پارچه مخمل چیست و چه انواع مختلفی دارد؟

هنگامی که نام پارچه مخمل به گوش می‌رسد همواره حس یک پارچه نرم و لوکس در ذهن تداعی می شود. تاریخ تولید و به وجود آمدن پارچه های مخملی به بیش از ۴۰۰۰ برمیگردد. به دلیل ظاهر شیک و لوکسی که دارند در پارچه های لباسی و پارچه های مبلی استفاده می شوند. در گذشته پارچه های مخملی توسط نخ ابریشم تولید می شد و تنها توسط خانواده های پولدار و ثروتمند مورد استفاده قرار می گرفت. با پیشرفتی که در صنعت منسوجات و پارچه صورت گرفت مخمل به یک جنس همه گیر و در دسترس برای عموم تبدیل شد. امروزه پارچه های مخملی نه تنها از ابریشم بلکه از کتان و یک الیاف مصنوعی نیز ساخته می شود تا هزینه کمتری را به خریداران تحمیل کند.

تاریخچه پارچه مخمل

پارچه های مخملی که امروزه می شناسیم برای نخستین بار در ایتالیا و در قرن ۱۳ میلادی مطرح شد. اما اگر بخواهیم در مورد پارچه های خزدار، که سر منشا مخمل نیز همین پارچه ها بودند، صحبت کنیم باید به سرزمین های کشمیر بین هند و پاکستان امروزی برگردیم که در جاده ابریشم قرار داشتند. به لطف ابریشمی که تجار اعراب از این راه به دیگر نقاط مختلف جهان می فرستاند پارچه های مخملی کم کم شناخته تر شد. سپس تولید مخمل در دوران رنسانس پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد. در آن زمان پارچه های مخملی معمولا توسط اشراف زاده ها و خانواده های سلطنتی پوشیده می شد.

پارچه مخمل از چه موادی ساخته می شود؟

در گذشته مخمل ها از فیبرهای طبیعی حیوانی مانند ابریشم، پشم و یا همچنینی فیبرهای گیاهی مانند کتان و پنبه طراحی و تولید می شدند. مرغوب ترین و با کیفیت ترین مدل پارچه های مخملی مدل هایی هستند که با ابریشم بافته شده اند. مخمل های ابریشمی در کنار پارچه نرم و درخشانی که با خود به ارمغان می آورند بسیار گرانبها و با ارزش هستند. در سال های اخیر مخمل های مصنوعی که با نایلون، پلیستر و نخ ویسکوز بافته می شوند به بازار راه یافته اند تا مخمل بیش از پیش در دسترس عموم قرار بگیرد. مخمل های مصنوعی عمدتا در صنعت پوشاک و همچنین وسایل خانه مانند پارچه مبلی مخمل و کوسن ها و پرده ها استفاده می شوند.

پارچه مخملی چگونه ساخته می شود؟

برای ساخت و تولید این نوع پارچه ها معمولا دستگاه های بافندگی خاصی وجود دارد. رشته های نخ در این دستگاه در دو جهت مختلف وارد می شوند و توسط یک تیغه از یکدیگر جدا می شوند. سپس این نخ های جداشده به صورت یک توده شده و بر روی یکدیگر قرار می گیرند تا پارچه ساخته شود.

مزایا پارچه مخملی چیست؟

همانطور که گفتیم مخمل ها بسیار نرم و راحت هستند و همچنین از کیفیت و ماندگاری بالایی نیز برخوردار هستند. برخی از مزایا این نوع پارچه ها عبارتند از:
• بافت نرم و راحت
• درخشندگی جذاب و لوکس
• رنگ ها و الگو ها مختلف و فراوان
• داشتن ظاهری مدرن و امروزی

انواع مختلف پارچه مخمل

پارچه هایی که از جنس مخمل هستند دارای مدل های مختلفی هستند. از آنجایی که خود پارچه ها می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند، مخمل نیز از این بابت دارای تنوع است. جنس پارچه هایی که از مخمل هستند معمولا دارای انواع زیر هستند.

• پارچه های مخملی کوبیده:

همانطور که از اسم آن ها مشخص است این نوع مخمل ها دارای ظاهری کوبیده و له شده هستند. برای تولید مخمل های کوبیده هنگامی که پارچه خشک است از اطراف مختلف فشار به توده مخمل وارد می شود تا شکل مورد نظر را پیدا کند. معمولا مخمل های کوبیده دارای نقش و نگار هستند و درخشندگی مناسبی هم دارند.

• مخمل براق:

این نوع مخمل در واقع یک مدل از مخمل های کوبیده است که فشار تنها از یک جهت وارد می شود.

• پارچه مخملی برجسته:

مخمل های برجسته پارچه های چاپی هستند که با دستگاه های چاپ حرارتی ساخته می شوند. در این نوع پارچه ها فشار از طریق این دستگاه ها به مخمل وارد می شود تا الگو و طرح مورد نظر را به خود بگیرد. مخمل های برجسته معمولا برای رومبلی و دکوراسیون خانه و محیط استفاده می شوند.

• مخمل های صاف و تخت:

این نوع مخمل ها از جنس کتان هستند. وزن بالایی داشته و به راحتی کش نمی آیند. همچنین درخششی که در مخمل ها ابریشمی و یا مخمل هایی که با الیاف مصنوعی تولید شده اند وجود دارد، در مخمل های صاف به چشم نمیخورد.

• پارچه مخملی کشی:

در بافت آن ها از الیاف کش دار استفاده می شود که انعطاف پذیری مناسبی را به پارچه می دهد.

• پارچه مخملی کبریتی:

در این مخمل توده های نخ معمولا در طول های مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند و الگو مورد نظر را تشکیل می دهند. معمولا برای دوخت کت و شلوارهای مردانه و زنانه از مخمل های کبریتی بهره گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code